Tu dzieci są swobodne i radosne, rozwijają się w swoim rytmie, bo tu szanuje się ich indywidualność. Nikt ich nie popędza, nie zmusza do rywalizacji, bawią się, tworzą, rozwijają siebie. Tu nie ma dzieci niegrzecznych - są tylko takie, które nie zawsze umieją powiedzieć, czego im trzeba - sztuka wychowania.
Indywidualność i poczucie bezpieczeństwa
Każde dziecko niesie w sobie swoją własną i niepowtarzalną osobowość. Towarzyszenie dzieciom w zabawie, nauce, małych
i dużych krokach w kierunku samodzielności oraz pomoc
w rozwijaniu cech społecznych, wymaga stworzenia im odpowiednich warunków. Wzrastanie w poczuciu bezpieczeństwa i akceptacji bez względu na okoliczności, pomaga wytworzyć więź między dzieckiem a wychowawcą, dzięki której praca z dzieckiem staje się obopólną wymianą doświadczeń.
Dziecka nie oceniamy – dziecko postrzegamy jako osobę, która uczy się funkcjonować w nowym i innym otoczeniu niż to, z którego przyszło do przedszkola. Patrząc na jego zachowanie nie klasyfikujemy go jako grzeczne lub niegrzeczne, zdolne lub pozbawione talentów, lecz zastanawiamy się co powoduje jego zachowaniem, jak skierować energię, ciekawość i jego naturalne zdolności w odpowiednim kierunku – tam, gdzie będą spożytkowane z korzyścią oraz przyniosą samemu dziecku radość i zadowolenie z własnej pracy.
Postrzegając dziecko jako istotę w pełni wartościową, mając na uwadze jej całościowy rozwój,
chcemy zapewnić mu ciekawe i odpowiednio dopasowane do potrzeb zajęcia, a przede wszystkim sprawić, by poczuło się w przedszkolu jak w domu. Bo przedszkole rozumiemy bardziej jako drugi dom niż instytucję.
Tu dzieci czują się bezpieczne. Dlatego rośnie ich pewność siebie. Patrzą dorosłym prosto w oczy, mówią śmiałym głosem, mają poczucie wewnętrznej królewskości, bo poznały swoją wartość. Poczucie własnej wartości dziecka jest dla nas najważniejsze - z ziarenka rosną ogrody.
O Przedszkolu
Wystrój przedszkola, pastelowa kolorystyka wnętrz, jego atmosfera - działają wyciszająco,
dając dzieciom poczucie bezpieczeństwa, wewnętrzne przeżycie światła i ciepła. Owo otulenie dziecka spokojem i odgrodzenie go od lawiny niepotrzebnych mu bodźców jest niezwykle ważne szczególnie w dzisiejszej dobie. Jakże często gubi się gdzieś umiejętność zadziwienia, duszona najczęściej zalewem suchych encyklopedycznych faktów.
Każdego dnia jest
swobodna zabawa. To czas powstawania niesamowitych zabaw: statków, pojazdów, domków są tez teatrzyki i mamusie z lalami. Wtedy pomysł i jego realizacja należy do dzieci. Jako zabawki najlepiej służą do tego płachetki materiałów, woreczki z piaskiem, paski materiałów, sznurki, deski. Takie zabawki-półprodukty z których dopiero stwarza się samemu zabawę wyzwalają najpełniej w dzieciach twórczość. Codziennie wychowawcy opowiadają lub przedstawiają w formie teatrzyku baśń. To zwykle bardzo inspiruje dzieci, by również prezentowały swoje własne przedstawienia teatralne. Są to najczęściej małe sztuki, które powstają z wewnętrznej potrzeby dzieci, z ich wewnętrznego impulsu i przez nie same są realizowane.
Jesteśmy przekonani do tworzenia grup dzieci mieszanych wiekowo od 3-6 lat. Młodsze z podziwem podpatrują starszych w zabawie naśladują ich lub włączane są do ich zabawy a na każdego starszaka przychodzi kiedyś moment zachwytu nad trzylatkiem, fascynacja tym, że on zamiast dorosłego może maluchowi pomóc. Tworzy się grupa, która bardziej przypomina rodzinę niż klasę szkolną. Jest to być może trudniejsze dla wychowawcy, który organizując zajęcia myśli zarówno o maluszkach jak i starszakach ale
korzyści jest znacznie więcej niż trudności. Jedynie najstarsza grupa zerówkowiczów zbiera się codziennie razem na określony czas by należycie przygotować się do szkoły.
Działania artystyczne takie jak plastyka i muzyka są w naszym przedszkolu są szczególnie cenione. Nie są one sztuką dla sztuki ale podporządkowanie są rozwojowi dziecka i jemu mają służyć. Dlatego muzyka naturalnie jest wpleciona w rytm zajęć każdego dnia. Mamy proste instrumenty, na których dzieci podgrywają sobie. Warto wspomnieć, że często sięgamy do muzyki ludowej, a przede wszystkim do skali pentatonicznej wykorzystywanej często w muzykoterapii. Przez swoją prostotę umożliwia ona zarówno dzieciom (jak i dorosłym) granie na prostych instrumentach bez żadnego przygotowania. Jest to pierwszy krok do muzykowania. Utwierdzamy dzieci w ich pierwotnym – naturalnym przekonaniu, że muzykowanie jest nie tylko dla artystów profesjonalistów ale każdemu jest dostępne i każdemu może dostarczyć wiele radości.
Bardzo istotną dla nas jest
współpraca z rodzicami. Organizujemy spotkania dla rodziców, na których poza organizacją pracy przedszkola staramy się podejmować tematy wychowania dziecka. Dzielimy się z rodzicami tym co dla nas ważne, rozmawiamy o tym jak rozwiązywać codzienne problemy wychowawcze dzieląc się przede wszystkim naszymi doświadczeniami jako rodzice
Więcej informacji na naszej stronie internetowej - zapraszamy!